Are moral intuitions intellectual perceptions?

Dario Cecchini

Abstract


Abstract: This paper discusses an influential view of moral intuition, according to which moral intuition is a kind of intellectual perception. The core claim of this quasi-perceptualist theory is that intuitions are like perceptual experiences in presenting propositions as true. In this work, it is argued that quasi-perceptualism is explanatorily superfluous in the moral domain: there is no need to postulate a sui generis quasi-perceptual mental state to account for moral intuition since rival theories can explain the salient mental features of moral intuition. The essay is structured into three main sections. In a first one, I introduce the quasi-perceptualist view of moral intuition. In the second, I show that ordinary accounts can explain the salient psychological features of moral intuition without referring to intellectual perceptions. Finally, in the third section, I discuss whether moral intuitions have presentational phenomenology like perceptual experiences.

Keywords: Moral Intuition; Quasi-perceptualism; Moral Intuitionism; Perceptual Experiences; Psychological Plausibility

 

Le intuizioni morali sono percezioni intellettuali?

Riassunto: Questo articolo tratta di un’importante prospettiva sull’intuizione morale, secondo la quale l’intuizione morale stessa sarebbe un tipo di percezione intellettuale. La tesi centrale di questa teoria quasi-percettualista afferma che le intuizioni sono simili a esperienze percettive in relazione al fatto che esse presentano proposizioni come vere. In questo lavoro si sostiene che il quasi-percettualismo sia esplicativamente superfluo in ambito morale: non c’è bisogno di postulare uno stato mentale sui generis di tipo quasi-percettivo per rendere ragione dell’intuizione morale, dal momento che le teorie rivali sono in condizione di spiegare le proprietà mentali salienti dell’intuizione morale. Questo articolo è organizzato in tre sezioni principali in una prima introdurrò la prospettiva quasi-percettualista sull’intuizione morale. Nella seconda mostrerò che le descrizioni ordinarie possono spiegare le proprietà psicologiche salienti dell’intuizione morale senza far riferimento alle percezioni intellettuali. Infine, in una terza sezione, discuterò se le intuizioni morali possiedano una fenomenologia presentativa come le esperienze percettive.

Parole chiave: Intuizione morale; Quasi-percettivismo; Intuizionismo morale; Esperienze percettive; Plausibilità psicologica


Parole chiave


Moral Intuition; Quasi-perceptualism; Moral Intuitionism; Perceptual Experiences; Psychological Plausibility

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DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2022.0003

Copyright (c) 2022 Dario Cecchini

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