Naturalism and the Normative Domain: Accounting for Normativity with the Help of 18th Century Empathy-Sentimentalism

Karsten R. Stueber

Abstract


Abstract: Moral sentimentalism has seen a tremendous rise in popularity in recent years within contemporary meta-ethical theory, since it promises to delineate the normative domain in a naturalistically unobjectionable manner. After showing that both Michael Slote and Jesse Prinz’s sentimentalist positions fall short of fulfilling this promise, this essay argues that contemporary sentimentalists are advised to take their clues from Adam Smith rather than David Hume. While Hume was absolutely right in emphasizing the importance of empathy in the moral context, his official description of the mechanisms of empathy as articulated in the Treatise falls fundamentally short for this purpose. Adam Smith’s conception of empathy, a conception that in fact is closer to some of Hume’ remarks in the Enquiry rather than the Treatise, as essentially involving perspective taking and his appeal to the impartial spectator perspective proves to be more fertile. Only in this manner do sentimentalists have any hope of accounting for the intersubjective normative and obligatory dimension of moral judgments.

Keywords: Moral Sentimentalism; Empathy; Adam Smith; David Hume; Michael Slote; Jesse Prinz

 

Naturalismo e dominio normativo: affermare il normativo con l’aiuto delle teorie dell’empatia e del sentimentalismo del XVIII secolo

Riassunto: Negli ultimi anni il sentimentalismo morale ha conosciuto un incredibile incremento di popolarità nel dibattito meta-etico contemporaneo, poiché promette di delineare il dominio del normativo secondo una prospettiva inequivocabilmente naturalistica. Dopo aver mostrato come le posizioni sentimentaliste di Michael Slote e Jesse Prinz non sono in grado di mantenere questa promessa, in questo lavoro si afferma che i sostenitori contemporanei del sentimentalismo sono invitati a trarre ispirazione da Adam Smith piuttosto che da David Hume. Se Hume aveva assolutamente ragione nel sottolineare l’importanza dell’empatia in ambito morale, la sua descrizione ufficiale dei meccanismi dell’empatia, così come viene presentata nel Treatise, in fin dei conti non si mostra all’altezza di questo compito. La concezione dell’empatia di Adam Smith, che nei fatti è più vicina ad alcuni tratti dello Hume dell’Enquiry piuttosto che a quello del Treatise, implicando fondamentalmente l’assunzione di prospettiva e richiamando la prospettiva dello spettatore disinteressato, dimostra di essere più feconda. Solo così i teorici del sentimentalismo possono sperare di render conto del carattere necessitante e intersoggettivamente normativo dei giudizi morali.

Parole chiave: Sentimentalismo morale; Empatia; Adam Smith; David Hume; Michael Slote; Jesse Prinz


Parole chiave


Moral Sentimentalism; Empathy; Adam Smith; David Hume; Michael Slote; Jesse Prinz

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DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2015.0003

Copyright (c) 2015 Karsten R. Stueber

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