Inspiring Robots: Developmental trajectories of gaze following in humans

Roberta Fadda, Sara Congiu, Giuseppe Doneddu, Tricia Striano

Abstract


Abstract: The ability to respond to gaze cueing is essential for successful social interactions and social learning. An active area of research in human robot interactions (HRI) focuses on the computational encoding of biologically realistic gaze cueing responses in robots. Studies of human development are a primary source of guidance for this field of research. The investigation of how perceived gazes constrain the developmental trajectories of visual attention in humans from childhood to adulthood might reveal important factors to implement realistic gaze following in social robots. This study investigated spontaneous gaze following in 2 and 4-year-old children and adults. Participants saw faces of an adult gazing toward an object. We found that accuracy of gaze following improved significantly with age. The results are discussed considering the development of the executive control of visual attention in humans and its possible implication in implementing gaze following in social robotics.

Keywords: Gaze Following; Eye Tracking; Visual Attention; Social Robotics; Developmental Trajectories


Ispirare la robotica: traiettorie evolutive della capacità di seguire la direzione dello sguardo negli esseri umani

Riassunto: La capacità di seguire la direzione dello sguardo è essenziale per il successo delle interazioni sociali e per l’apprendimento sociale. Un’area di ricerca particolarmente attiva nell’ambito dell’interazione uomo-robot (HRI - human robot interactions) si focalizza sulla codifica computazionale della capacità di seguire la direzione dello sguardo nei robot. Studiare come la capacità di seguire lo sguardo possa influenzare l’attenzione visiva negli esseri umani dall’infanzia all’età adulta può rivelare importanti informazioni per implementare la capacità di seguire lo sguardo nei robot sociali. Questo studio ha indagato la capacità spontanea di seguire la direzione dello sguardo in bambini di 2 e 4 anni e negli adulti. I partecipanti hanno osservato una serie di volti umani con lo sguardo rivolto verso un oggetto. I risultati hanno indicato che l’accuratezza nel gaze following migliora in modo significativo con l’età. I risultati sono stati discussi considerando il ruolo del controllo esecutivo dell’attenzione visiva negli esseri umani e le sue possibili implicazioni per implementare l’abilità di seguire la direzione dello sguardo nei robot sociali.

Parole chiave: Seguire la direzione dello sguardo; Eye Tracking; Attenzione visiva; Robot sociali; Traiettorie evolutive


Parole chiave


Gaze Following; Eye tracking; Visual Attention; Social Robotics; Developmental Trajectories

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


ADAMONI, H., SCASELLATI, B. (2017). Social eye gaze in Human-Robot interaction: A review. In: «Journal of Human-Robot Interaction», vol. VI, n. 1, pp. 25-63.

ANDRIST, S., MUTLU, B., GLEICHER, M. (2013). Conversational gaze aversion for virtual agents. In: E.R. AYLETT, B. KRENN, C. PELACHAUD, H. SHIMODAIRA (eds.), Intelligent virtual agents, Springer, Cham, pp. 249-262.

ARGALL, B.D., CHERNOVA, S., VELOSO, M., BROWNING, B. (2009). A survey of robot learning from demonstration. In: «Robotics & Autonomous Systems», vol. LVII, n. 5, pp. 469-483.

ASADA, M., HOSODA, K., KUNIYOSHI, Y., ISHIGURO, H., INUI, T., YOSHIKAWA, Y., OGINO, M., YOSHIDA, C. (2009). Cognitive developmental robotics: A survey. In: «IEEE Transactions on Autonomous Mental Development», vol. I, n. 1, pp. 12-34.

BIRMINGHAM, E., BISCHOF, W.F., KINGSTONE, A. (2009). Saliency does not account for fixations to eyes within social scenes. In: «Vision Research», vol. XLIX, n. 24, pp. 2992-3000.

BORJI, A., ITTI, L. (2012). State-of-the-Art in Visual Attention Modelling. In: «IEEE Transactions on Pattern Analysis & Ma-chine Intelligence», vol. XXXV, n. 1, pp. 185-207.

BUTTERWORTH, G., JARRETT, N. (1991). What minds have common in space: Spatial mechanisms serving joint visual attention in infancy. In: «British Journal of Developmental Psychology», vol. IX, n. 1, pp. 55-72.

CHAO, F., WANG, Z., SHANG, C., MENG, Q., JIANG, M., ZHOU, C., SHEN, Q. (2014). A developmental approach to robotic pointing via human-robot interaction. In: «Information Sciences», vol. CCLXXXIII, n. 1, pp. 288-303.

COOK, J., BARBALAT, G., BLAKEMORE, S.J. (2012). Top-down modulation on the perception of other people in schizophrenia and autism. In: «Frontiers in Human Neuroscience», vol. VI, Art. Nr. 175 – doi: 10.3389/fnhum.2012.00175.

CSIBRA, G., GERGELY, G. (2006). Social learning and social cognition: The case of pedagogy. In: Y. MUNAKATA, M.H. JOHNSON (eds), Processes of change in brain and cognitive development. Attention and perfor-mance, Oxford University Press, Oxford, pp. 249-274.

D’ENTREMONT, B., HAINS, S.M.J., MUIR, D.W. (1997). A demonstration of gaze following in 3- to 6-month-olds. In: «Infant Behavior & Development», vol. XX, n. 4, pp. 569-572.

DRIVER, J., DAVIS, G., RICCIARDELLI, P., KIDD, P., MAXWELL, E., BARON-COHEN, S. (1999). Gaze perception triggers reflexive visuospatial orienting. In: «Visual Cognition», vol. V, n. 5, pp. 509-540.

EMERY, N.J. (2000). The eyes have it: The neuroethology, function and evolution of social gaze. In: «Neuroscience & Biobehavioral Reviews», vol. XXIV, n. 6, pp. 581-604.

FALK-YTTER, T., THORUP, E., BÖLTE, S. (2015). Brief report: Lack of processing bias for the objects other people attend in the 3-year-olds with autism. In: «Journal of Autism & Developmental Disorders», vol. XLV, n. 6, pp. 1897-1904.

FARRONI, T., MASSACCESI, S., PIVIDORI, D., JOHNSON, M.H. (2004). Gaze following in newborns. In: «Infancy», vol. V, n.1, pp. 39-60.

FECTEAU, J., MUNOZ, D.P. (2006). Salience, relevance, and firing: A priority map for target selection. In: «Trends in Cognitive Sciences», vol. X, n. 8, pp. 382-390.

GROSSBERG, S., MELTZOFF, A., MOVELLAN, J., NEWCOMBE, N. (eds.), Social cognition: From babies to robots. In: «Neural Networks», vol. XXIII, n. 8-9, 2010, Special Issue.

HIETANEN, J.K., LEPPÄNEN, J.M., PELTOLA, M.J., LINNAAHO, K., RUUHIALA, H.J. (2008). Seeing direct and averted gaze activates the approach-avoidance motivational brain systems. In: «Neuropsychologia», vol. XLVI, n. 9, pp. 2423-2430.

HOEHL, S., REID, V., MOONEY, J., STRIANO, T. (2008). What are you looking at? Infants’ neural processing of an adult’s object-directed eye gaze. In: «Developmental Science», vol. XI, n. 1, pp. 10-16.

ITAKURA, S. (2004). Gaze following and joint visual attention in non-human animals. In: «Japanese Psychological Research», vol. XLVI, n. 3, pp. 216-226.

ITTI, L., KOCH, C. (2001). Computational modeling of visual attention. In: «Nature Reviews Neuroscience», vol. II, n. 3, pp. 194-203.

LUNGARELLA, M., METTA, G., PFEIFER, R., SANDINI, G. (2003). Developmental robotics: A survey. In: «Connect Science», vol. XV, n. 4, pp. 151-190.

MELTZOFF, A., BROOKS, R., SHON, A.P., RAO, R.P. (2010). “Social” robots are psychological agents for infants: A test of gaze following. In: «Neural Networks», vol. XXIII, n. 8-9, pp. 966-972.

MITAKE, H., HASEGAWA, S., KOIKE, Y., SATO, M. (2007). Reactive virtual human with bottom-up and top-down visual attention for gaze generation in real time interaction. In: «IEEE - Virtual Reality Conference», 10-14 March 2007, Charlotte (NC), pp. 211-214 – doi: 10.1109/VR.2007.352483.

MUNDY, P. (2016). Neurodevelopment of joint attention. In: P. MUNDY, Autism and joint attention. Development, neuroscience and clinical fundamentals, Guilford Press, New York, pp. 210-262.

PARISE, E., CLEVELAND, A., COSTABILE, A., STRIANO, T. (2007). Influence of vocal cues on learning about objects in joint attention contexts. In: «Infant Behavior & Development», vol. XXX, n. 2, pp. 380-384.

RISKO, E.F., LAIDLAW, K.E., FREETH, M., FOULSHAM, T., KINGSTONE, A. (2012). Social attention with real versus reel stimuli: Toward an empirical approach to concerns about ecological validity. In: «Frontiers in Human Neuroscience», vol. VI, Art. Nr. 143 - doi: 10.3389/fnhum.2012.00143.

RUEDA, M.R., FAN, J., MCCANDLISS, B.D., HALPARIN, J.D., GRUBER, D.B., LERCARI, L.P., POSNER, M.I. (2004). Development of attentional networks in childhood. In: «Neuropsychologia», vol. XLII, n. 8, pp.1029-1040.

RUHLAND, K., PETERS, C.E., ANDRIST, S., BADLER, J.B., BADLER, N.I., GLEICHER, M., MUTLU, B., MCDONNEL, R. (2015). A review of eye gaze in virtual agents, social robotics and HCI: Behaviour generation, user interaction and perception. In: «Computer Graphics Forum», vol. XXXIV, n. 6, pp. 299-326.

SAGE, K., BALDWIN, D. (2010). Social gating and pedagogy: Mechanisms for learning and implications for robotics. In: «Neural Networks», vol. XXIII, n. 8-9, pp. 1091-1098.

SAKITA, K., OGAWARA, K., MURAKAMI, S., KAWAMURA, K., IKEUCHI, K. (2004). Flexible cooperation between human and robot by interpreting human intention from gaze information. In: «IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems», vol. I - doi: 10.1109/IROS.2004. 1389458.

SERENCES, J.T., YANTIS, S. (2006). Selective visual attention and perceptual coherence. In: «Trends in Cognitive Sciences», vol. X, n. 1, pp. 38-45.

STOESZ, B.M., JAKOBSON, L.S. (2014). Developmental changes in attention to faces and bodies in static and dynamic scenes. In: «Frontiers in Psychology», vol. V, Art. Nr. 193 – doi: 10.3389/fpsyg.2014.00193.

STRIANO, T., STAHL, D. (2005). Sensitivity to triadic attention in early infancy. In: «Developmental Science», vol. VIII, n. 4, pp. 333-343.

STRIANO, T., STAHL, D., CLEVELAND, A., HOEHL, S. (2007). Sensitivity to triadic at-tention between 6 weeks and 3 months of age. In: «Infant Behavior & Development», vol. XXX, n. 3, pp. 529-534.




DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2020.0013

Copyright (c) 2020 Roberta Fadda, Sara Congiu, Giuseppe Doneddu, Tricia Striano

URLdella licenza: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Rivista internazionale di Filosofia e Psicologia - ISSN: 2039-4667 (print) - E-ISSN: 2239-2629 (online)

Registrazione al Tribunale di Milano n. 634 del 26-11-2010 - Direttore Responsabile: Aurelia Delfino

Web provider Aruba spa - Loc. Palazzetto, 4 - 52011 Bibbiena (AR) - P.IVA 01573850516 - C.F. e R.I./AR 04552920482

Licenza Creative Commons
Dove non diversamente specificato, i contenuti di Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia sono distribuiti con Licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.