Vivid Representations and Their Effects

Kengo Miyazono

Abstract


Abstract: Sinhababu’s Humean Nature contains many interesting and important ideas, but in this short commentary I focus on the idea of vivid representations. Sinhababu inherits his idea of vivid representations from Hume’s discussions, in particular his discussion of calm and violent passions. I am sympathetic to the idea of developing Hume’s insight that has been largely neglected by philosophers. I believe that Sinhababu and Hume are on the right track. What I do in this short commentary is to raise some questions about the details. The aim of asking these questions is not to challenge Sinhababu’s proposal (at least his main ideas), but rather to point at some interesting issues arising out of his proposal. The questions are about (1) the nature of vividness, (2) the effects of vivid representations, and (3) Sinhababu’s account of alief cases.

Keywords: Vivid Representation; Desire; Procrastination; Akrasia; Alief

 

Le rappresentazioni vivide e i loro effetti

Riassunto: Humean Nature di Neil Sinhababu contiene molte idee interessanti e importanti; tuttavia in questo breve commento intendo concentrarmi sulle rappresentazioni vivide. Sinhababu eredita l’idea di rappresentazione vivida dalle analisi di Hume, in particolare dall’analisi delle passioni calme e violente. Condivido l’intento di sviluppare questa intuizione di Hume, ampiamente trascurata dai filosofi. Credo che Sinhababu e Hume siano sulla strada giusta. Quanto intendo fare in questo breve commento è sollevare alcune questioni di dettaglio, il cui fine non è quello di mettere in discussione la proposta di Sinhababu (quantomeno nei suoi intenti principali), quanto piuttosto di indicare alcuni punti interessanti che emergono dalla sua proposta. Le mie questioni investono (1) la natura della vividezza, (2) gli effetti delle rappresentazioni vivide e (3) la descrizione di Sinhababu dei casi di alief.

Parole chiave: Rappresentazione vivida; Desiderio; Temporeggiare; Akrasia; Cattiva volontà


Parole chiave


Vivid Representation; Desire; Procrastination; Akrasia; Alief

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


BERRIDGE, K.C., ROBINSON, T.E. (1998), What is the Role of Dopamine in Reward: Hedonic Impact, Reward Learning, or Incentive Salience?. In: «Brain Research Reviews», vol. XXVIII, n. 3, pp. 309-369.

DESCARTES, R. (1641/1986), Meditations on First Philosophy: With Selections from the Objections and Replies, edited by J. COTTINGHAM, Cambridge University Press, Cambridge.

GENDLER, T.S. (2007), Philosophical Thought Experiments, Intuitions, and Cognitive Equilibrium. In: «Midwest Studies in Philosophy», vol. XXXI, n. 1, pp. 68-89.

GENDLER, T.S. (2008), Alief and Belief. In: «The Journal of Philosophy», vol. CV, n. 10, pp. 634-663.

HUME, D. (1739/1960) A Treatise of Human Nature (1739), edited by L.A. SELBY-BIGGE, Clarendon Press, Oxford.

LOEB, L.E. (2002), Stability and Justification in Hume’s Treatise, Oxford University Press, Oxford.

O’CRAVEN, K.M., KANWISHER, N. (2000), Mental Imagery of Faces and Places Activates Corresponding Stimulus-specific Brain Regions. In: «Journal of Cognitive Neuroscience», vol. XII, n. 6, pp. 1013-1023.

SCHWITZGEBEL, E. (2015), Belief. In: E.N. ZALTA (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Summer 2015 Edition, URL:https://plato.stanford.edu/archives/sum2015/entries/belief/.

SINHABABU, N. (2017), Humean Nature. How Desire Explains Action, Thought, and Feeling, Oxford University Press, Oxford/New York.




DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2018.0007

Copyright (c) 2018 Kengo Miyazono

URLdella licenza: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Rivista internazionale di Filosofia e Psicologia - ISSN: 2039-4667 (print) - E-ISSN: 2239-2629 (online)

Registrazione al Tribunale di Milano n. 634 del 26-11-2010 - Direttore Responsabile: Aurelia Delfino

Web provider Aruba spa - Loc. Palazzetto, 4 - 52011 Bibbiena (AR) - P.IVA 01573850516 - C.F. e R.I./AR 04552920482

Licenza Creative Commons
Dove non diversamente specificato, i contenuti di Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia sono distribuiti con Licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.