Consciousness: Emergent and Real

Reza Maleeh, Achim Stephan

Abstract


Abstract: In this paper, we propose three lines of argumentation against Nannini’s eliminativist approach towards consciousness and the Self. First, we argue that the premises he uses to argue for eliminativism can equally well be used to draw a completely different conclusion in favor of naturalistic dualism according to which phenomenal consciousness irreducibly emerges from a physical substrate by virtue of certain psychophysical laws of nature. Nannini proposes that in contrast to dualistic theses which represent the manifest image of the world, eliminativism represents the world’s scientific image just as classical physics and theories of relativity respectively represent the world’s manifest image and scientific image. And if developments in a scientific field reveal a conflict between these two images we should always vote for the scientific image. In our second line of argument, we challenge this claim by comparing two rival interpretations of quantum mechanics, i.e. the Copenhagen and Bohmian interpretation of quantum mechanics. Finally, we argue that Nannini’s identification of consciousness and the Self as illusions does not shed any light on the hard problem of consciousness since illusions themselves are instances of phenomenal experiences and need to be explained.

Keywords: Naturalistic Dualism; Hard Problem of Consciousness; Emergentism; Eliminativism.

 

La coscienza: emergente e reale

Riassunto: In questo articolo proponiamo tre line argomentative contro l’approccio eliminativista di Nannini rispetto alla coscienza e al Sé. Anzitutto suggeriamo che le premesse su cui fa leva per argomentare a favore dell’eliminativismo possono essere utilizzate anche per supportare una conclusione completamente differente che propende a favore di un dualismo naturalistico per cui la coscienza fenomenale emerge irriducibilmente da un sostrato fisico in virtù di certe leggi di natura. Secondo Nannini, contrariamente rispetto alle tesi dualistiche che descrivono l’immagine manifesta del mondo, l’eliminativismo rappresenta l’immagine scientifica del mondo. Il parallelismo è con la fisica classica e con le teorie della relatività che a suo avviso descrivono rispettivamente l’immagine manifesta e quella scientifica del mondo. Laddove queste due immagini confliggano – questa la posizione di Nannini – dovremmo sempre propendere per quella scientifica. Nella nostra seconda linea argomentativa critichiamo questa posizione sulla base della comparazione fra due interpretazioni rivali della quantomeccanica, ossia l’interpretazione di Copenhagen e quella di Bohm. Infine sosteniamo che la tesi proposta da Nannini per cui la coscienza e il Sè sono mere illusioni non getta alcuna luce sull’hard problem of consciousness poiché le illusioni stesse sono istanze delle esperienze fenomenali che devono essere spiegate.

Parole-chiave: Dualismo naturalistico; Hard Problem of Consciousness; Emergentismo; Eliminativismo.


Parole chiave


Naturalistic Dualism; The Hard Problem of Consciousness; Emergentism; Eliminativism

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


BAARS, B.J. (1988), A Cognitive Theory of Consciousness, Cambridge University Press, New York.

BAARS, B.J. (1997), In the Theater of Consciousness: The Workspace of the Mind, Oxford University Press, New York.

BAARS, B.J. (2003), The Global Brainweb: An Update on Global Workspace Theory. In: «Science and Consciousness Review», vol. II – Guest Editor’s Presentation.

BOHM, D., HILEY, B.J., KALOYEROU, P.N. (1987), An Ontological Basis for the Quantum Theory. In: «Physics Report», vol. CXLIV, n. 6, pp. 321-375.

BOHR, N. (1949/1987), Discussion with Einstein on Epistemological Problems in Atomic Physics. In: N. BOHR, The Philosophical Writings of Niels Bohr, vol. II - Atom Physics and Human Knowledge, Ox Bow Press, Woodbridge (CT), pp. 32-66.

CHALMERS, D.J. (1996), The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory, Oxford University Press, Oxford.

CRICK, F., KOCH, C. (1990), Towards a Neurobiological Theory of Consciousness. In: «Seminars in the Neurosciences», vol. II, pp. 263-275.

EDELMAN, G.M. (2004), Wider than the Sky: The Phenomenal Gift of Consciousness, Yale University Press, New Haven.

KOCSIS, S., BRAVERMAN, B., RAVETS, S., STEVENS, M.J., MIRIN, R.P., KRISTER SHALM, L., STEINBERG, A.M. (2001), Observing the Average Trajectories of Single Photons in a Two-slit Interferometer. In: «Science», vol. CCCXXXII, n. 6034, pp. 1170-1173 - doi: 10.1126/science.1202218.

MALEEH, R. (2008), The Conscious Mind Revisited. An Informational Approach to the Hard Problem of Consciousness, Ph.D. Dissertation, online available at URL:

MALEEH, R. (2014), Bohr’s Philosophy in the Light of Peircean Pragmatism. In: «Journal for General Philosophy of Science», vol. XLVI, n. 1, pp. 3-21 - doi: 10.1007/s10838-014-9274-4.

MALEEH, R. (2014), Pragmatic Information as a Unifying Biological Concept. In: «Information», vol. V, n. 3, pp. 451-478 - doi: 10.3390/info5030451.

MALEEH, R., AMANI, P. (2012), Bohm’s Theory of the Relationship of Mind and Matter Revisited. In: «Neuroquantology», vol. X, n. 2, pp. 150-163 - doi: 10.14704/nq.2012.10.2.536.

MALEEH, R., AMANI, P. (2013), Pragmatism, Bohr, and the Copenhagen Interpretation of Quantum Mechanics. In: «International Studies in the Philosophy of Science», vol. XXVII, n. 4, pp. 349-363 - doi:10.1080/02698595.2013.868182.

MENZEL, R., PUHLMANN, D., HEUER, A., SCHLEICH, W.P. (2012), Wave-particle Dualism and Complementarity Unraveled by a Different Mode. In: «Proceedings of the National Academy of Sciences», vol. CIX, n. 24, pp. 9314-9319 - doi: 10.1073/pnas.1201271109.

NANNINI, S. (2015), Time and Consciousness in Cognitive Naturalism, in: «Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia», vol. VI, n. 3, pp. 458-473.

SELLARS, W. (1962/2007), Philosophy and the Scientific Image of Man. In: W. SELLARS, In the Space of Reasons. Selected Essays of W. Sellars, edited by K. SHARP, R.B. BRANDOM, Harvard University Press, Cambridge (MA), pp. 369-408.

STEPHAN, A. (2004), Phenomenal Emergence. In: «Networks. Rivista di filosofia dell'intelligenza artificiale e scienze cognitive», n. 3-4, pp. 91-102, online available at URL: http://www.swif.uniba.it/lei/ai/networks.

STEPHAN, A., RICHARDSON, R.C. (2007), What Physicalism Should Provide Us With. In: C. PENCO, M. BEANEY, M. VIGNOLO (eds.), Explaining the Mental: Naturalist and Non-Naturalist Approaches to Mental Acts and Processes, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle, pp. 207-221.

TONONI, G. (2004), An Information Integration Theory of Consciousness. In: «BMC Neuroscience», vol. V, art. n. 42 - doi:10.1186/1471-2202-5-42

TONONI, G. (2008), Consciousness as Integrated Information: A Provisional Manifesto. In: «The Biological Bulletin», vol. CCXV, n. 3, pp. 216-242.

TONONI, G. (2012), The Integrated Information Theory of Consciousness: An Updated Account. In: «Archives Italiennes de Biologie», vol. CL, n. 2-3, pp. 290-326.




DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2015.0047

Copyright (c) 2015 Reza Maleeh, Achim Stephan

URLdella licenza: creativecommons.org/licenses/by/4.0

Rivista internazionale di Filosofia e Psicologia - ISSN: 2039-4667 (print) - E-ISSN: 2239-2629 (online)

Registrazione al Tribunale di Milano n. 634 del 26-11-2010 - Direttore Responsabile: Aurelia Delfino

Web provider Aruba spa - Loc. Palazzetto, 4 - 52011 Bibbiena (AR) - P.IVA 01573850516 - C.F. e R.I./AR 04552920482

Licenza Creative Commons
Dove non diversamente specificato, i contenuti di Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia sono distribuiti con Licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.