Time and Consciousness in Cognitive Naturalism: Four Questions

Paolo Parrini

Abstract


Abstract: By referring to two paradigm shifts - the passage from classical physics to relativistic physics on the one hand and the one from folk psychology to cognitive science on the other - Nannini aims at explaining “why neurological theories that reduce consciousness and the Self to aspects of brain dynamics appear implausible from a common sense perspective despite being sound from a scientific point of view”. In the comment I underline the importance of the articulated attempt made by Nannini, whilst asking at the same time for some clarifications regarding four epistemological aspects of the perspective he defends.

Keywords: Epistemology; Naturalism; Neuroscience; Relativity Theory; Manifest Image / Scientific Image.

 

Tempo e coscienza nel naturalismo cognitivo: quattro problemi

Riassunto: Nannini si rifa a due cambi di paradigma – al passaggio dalla fisica classica alla fisica relativistica da una parte e, da un’altra, a quello dalla psicologia di senso comune alla scienza cognitiva – al fine di chiarire “perché le teorie neurologiche che riducono la coscienza e il sé ad aspetti riconducibili alla dinamica del cervello sembrano implausibili dal punto di vista del senso comune, sebbene siano scentificamente affidabili.” In questo commento sottolineo l’importanza del complesso tentativo di spiegazione elaborato da Nannini, mettendo al contempo in evidenza la necessità di fornire alcune chiarificazioni circa quttro aspetti epistemologicamente rilevanti relativi ala prospettiva che difende.

Parole chiave: Epistemologia; Naturalismo; Neuroscienza; Teoria della Relatività; Immagine manifesta / immagine scientifica


Parole chiave


Epistemology; Naturalism; Neuroscience; Relativity Theory; Manifest Image / Scientific Image.

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Riferimenti bibliografici


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DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2015.0045

Copyright (c) 2015 Paolo Parrini

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Rivista internazionale di Filosofia e Psicologia - ISSN: 2039-4667 (print) - E-ISSN: 2239-2629 (online)

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