Cognitive Foundations of the Narrative Self

Erica Cosentino, Francesco Ferretti

Abstract


Abstract: In this paper we tackle the issue of the role of narrative language in the constitution of human subjectivity. There are at least two different approaches to this issue. The first one is consistent with the view that language has a unique constitutive role in cognition. According to this account, human subjectivity is a by-product of the advent of language. We will refer to it as linguistic idealism and will argue that, in spite of its popularity in the philosophy and social sciences, this view is completely unfounded. We will defend a second approach, which acknowledges the relevant role of language in human subjectivity but interprets this role in the light of a relation of coevolution between language and cognition. We will suggest that this relation is asimmetric and the priority is given to the cognitive foundations of human sense of the self. The influence of language on human subjectivity is then analyzed in terms of a retroactive effect. We will argue that the relation of coevolution between language and cognition provides an interpretative tool that allows us to account for human subjectivity in accordance with darwinian naturalism.

Keywords: Language; Mental Time Travel; Metarepresentation; Narrative Self

 

I fondamenti cognitivi dell'identità narrativa

Riassunto: In questo articolo affrontiamo il problema del ruolo che il linguaggio narrativo svolge nella costituzione della soggettività umana. Vi sono almeno due differenti approcci a questo problema. Il primo approccio si basa sull’idea che il linguaggio svolge un peculiare ruolo costitutivo nella cognizione; in quest’ottica, la soggettività umana è un sottoprodotto dell’avvento del linguaggio. Definiremo questa tesi “idealismo linguistico” e sosterremo che, malgrado la sua popolarità in filosofia e nelle scienze sociali, è completamente priva di fondamento. Difenderemo allora un secondo approccio, che riconosce il ruolo significativo del linguaggio nella soggettività umana ma lo intende alla luce della relazione di coevoluzione fra linguaggio e cognizione. Questa relazione è asimmetrica: la priorità va assegnata ai fondamenti cognitivi del senso di sé umano. L’influenza del linguaggio sulla soggettività umana sarà quindi analizzata come effetto retroattivo. La nostra conclusione è che la relazione di coevoluzione fra linguaggio e cognizione offre uno strumento interpretativo che consente di spiegare la soggettività umana in accordo col naturalismo darwiniano.

Parole chiave: Linguaggio; Mental Time Travel; Metarappresentazione; Identità narrativa.

 


Parole chiave


Language; Mental Time Travel; Metarepresentation; Narrative Self

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


BARTLETT, F.C. (1932), Remembering, Cambridge University Press, Cambridge.

BISCHOF-KÖHLER, D. (1985), Zur Phylogenese men-schlicher Motivation. In: L.H. ECKENSBERGER, E.D. LANTERMANN (Hrsg.), Emotion und Reflexivität, Urban & Schwarzenberg, Wien, pp. 3-47.

BYRNE, R., WHITEN, A. (1991), Computation and Mindreading in Primate Tactical Deception. In: A. WHITEN (ed.), Natural Theories of Mind, Blackwell, Oxford, pp. 127-141.

CLARK, A. (1997), Being There, MIT Press, Cambridge (MA).

CLARK, A. (2003), Natural-Born Cyborgs, MIT Press, Cambridge (MA).

CORBALLIS, M., SUDDENDORF, T. (2007), Memory, Time and Language. In: C. PASTERNAK (ed.), What Makes Us Human?, Oneworld, Oxford, pp. 17-36.

COSENTINO, E. (2011), Il Mental time travel: una prospettiva evolutiva. In: «Sistemi Intelligenti», vol. XXIII, n. 3, pp. 495-513.

DENNETT, D.C. (1991), Consciousness Explained, Little, Brown, and Company, Boston.

DENNETT, D.C. (1996), Kinds of Minds, Basic Books, New York.

DENNETT, D.C. (2000), Making Tools for Thinking. In: D. SPERBER (ed.), Metarepresentations. A Multidisciplinary Perspective, Oxford University Press, Oxford, pp. 17-29.

DENNETT, D.C. (2005), Sweet Dreams. Philosophical Obstacle to a Science of Consciousness, MIT Press, Cambridge (MA).

DESSALLES, J.-L. (2007), Storing Events to Retell Them. In: «Behavioral and Brain Sciences», vol. XXX, n. 3, 2007, pp. 321-322.

DESSALLES, J.-L. (2007), Why we Talk. The Evolutionary Origins of Language, Oxford University Press, Oxford.

DUNBAR, R. (1998), Theory of Mind and the Evolution of Language. In: J.R. HURFORD, M. STUDDERT-KENNEDY, C. KNIGHT (eds.), Approaches to the Evolution of Language: Social and Cognitive Bases, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 92-110.

EGGINS, S., SLADE, D. (2005), Analysing Casual Conversation, Cassel, London.

GOZZANO, S. (1996), Pensiero senza linguaggio. Comportamento e comunicazione animale. In: D. GAMBARARA (a cura di), Pensiero e linguaggio, NIS, Roma, pp. 15-48.

GOZZANO, S. (a cura di) (2001), Mente senza linguaggio. Il pensiero e gli animali, Editori Riuniti, Roma.

HAPPÉ, F. (1993), Communicative Competence and Theory of Mind in Autism: A Test of Relevance Theory. In: «Cognition», vol. XLVIII, n. 2, pp. 101-119.

HAPPÉ, F. (1995), Understanding Minds and Metaphors: Insights from the Study of Figurative Language in Autism. In: «Metaphor & Symbolic Activity», vol. X, n. 4, pp. 275-295.

LEONE, G. (2001), La memoria autobiografica. Conoscenza di sé e appartenenze sociali, Carocci, Roma.

MULCAHY, N.J., CALL, J. (2006), Apes Save Tools for Future Use. In: «Science», vol. CCCXII, n. 5776, pp. 1038-1040.

NEISSER, U. (1967), Cognitive Psychology, Appleton-Century-Crofts, New York.

ORIGGI, G., SPERBER, D. (2000), Evolution, Communication and the Proper Function of Language. In: P. CARRUTHERS, A. CHAMBERLAIN (eds.), Evolution and the Human Mind. Modularity, Language and Meta-Cognition, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 140-169.

PERNER, J. (1991), Understanding the Representational Mind, MIT Press, Cambridge (MA).

PREMACK, D. (1988), “Does the chimpanzee have a theory of mind” revisited. In: R.W. BYRNE, A. WHITEN (eds.), Machiavellian Intelligence: Social Expertise, and the Evolution of Intellect in Monkeys, Apes and Humans, Oxford University Press, Oxford, pp. 160-179.

PREMACK, D., WOODRUFF, G. (), Does the Chimpanzee have a “Theory of Mind”?. In: «Behavioral and Brain Sciences», vol. I, n. 4, pp. 515-526.

RABY, C.R., ALEXIS, D.M., DICKINSON, A., CLAYTON, N.S. (2007), Planning for the Future by Western Scrub-jays. In: «Nature», vol. CDXLV, n. 7130, pp. 919-921.

SCHACTER, D.L., ADDIS, D.R. (2008), The Cognitive Neuroscience of Constructive Memory: Remembering the Past and Imagining the Future. In: J. DRIVER, P. HAGGARD, T. SHALLICE (eds.), Mental Processes in the Human Brain, Oxford University Press, Oxford, pp. 27-47.

SENGHAS, A., KITA, S., ÖZYÜREK, A. (2004), Children Creating Core Proprieties of Language: Evidence from an Emerging Sign Language in Nicaragua. In: «Science», vol. CCCV, n. 5691, pp. 1779-1782.

SHANNON, C.E., WEAVER, W. (1949), The Mathematical Theory of Communication, University of Illinois Press, Champaign (IL).

SPERBER, D. (2000), Metarepresentations in an Evolutionary Perspective. In: D. SPERBER (ed.), Metarepresentations. A Multidisciplinary Perspective, Oxford University Press, Oxford, pp. 117-137.

SPERBER, D., WILSON, D. (1995), Relevance. Communication and Cognition, Blackwell, Oxford 1995, II ed.

SUDDENDORF, T. (1999), The Rise of Metamind. In: M.C. CORBALLIS, S.E.G. LEA (eds.), The Descent of Mind. Psychological Perspectives on Hominid Evolution, Oxford University Press, New York, pp. 218-260.

SUDDENDORF, T. (2006), Foresight and Evolution of the Human Mind. In: «Science», vol. CCCXII, n. 5776, pp. 1006-1007.

SUDDENDORF, T., CORBALLIS, M.C. (1997), Mental Time Travel and the Evolution of the Human Mind. In: «Genetic Social and General Psychology Monographs», vol. CXXIII, n. 2, pp. 133-167.

SUDDENDORF, T., WHITEN, A. (2001), Mental Evolution and Development: Evidence for Secondary Representation in Children, Great Apes, and Other Animals. In: «Psychological Bulletin», vol. CXXVII, n. 5, pp. 629-650.

SUDDENDORF, T., WHITEN, A. (2003), Reinterpreting the Mentality of Apes. In: K. STERELNY, J. FITNESS (eds.), From Mating to Mentality: Evaluating Evolutionary Psychology, Psychology Press, New York, pp. 173-196.

TANNEN, D. (1984), Conversational Style. Analyzing Talk Among Friends, Ablex, Norwood (NJ).




DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2015.0029

Copyright (c) 2015 Erica Cosentino, Francesco Ferretti

URLdella licenza: creativecommons.org/licenses/by/4.0

Rivista internazionale di Filosofia e Psicologia - ISSN: 2039-4667 (print) - E-ISSN: 2239-2629 (online)

Registrazione al Tribunale di Milano n. 634 del 26-11-2010 - Direttore Responsabile: Aurelia Delfino

Web provider Aruba spa - Loc. Palazzetto, 4 - 52011 Bibbiena (AR) - P.IVA 01573850516 - C.F. e R.I./AR 04552920482

Licenza Creative Commons
Dove non diversamente specificato, i contenuti di Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia sono distribuiti con Licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.