From Cradle to Internet. The Social Nature of Personal Identity

Cristina Meini

Abstract


Abstract: Contrary to what Descartes argued many centuries ago, the self seems far from being a simple and indivisible entity, easily accessible to personal scrutiny. In this paper I will endorse an anti-cartesian attitude, starting from two different perspectives. On the one hand, I will consider clinical and developmental studies showing how strongly interpersonal relations modulate the quality of introspective access. In this section, I will take into account Neisser's theory of self knowledge and Gergely and Watson's constructivist approach. On the other hand, I will consider the extended mind paradigm, a recent philosophical model that seems compatible with the idea that some important aspects of the self could also be extended to the physical world. This latter point acquires special importance when considering how much some particular electronic tools such as second generation search engines will be widespread in the future.

Keywords: Self; Levels of Self-knowledge; Nativism; Constructivism; Extended Mind; Extended Self.

 

Dalla culla a internet. La natura sociale dell'identità personale

Riassunto: Contrariamente a quanto affermato da Cartesio parecchi secoli fa, il sé non sembra affatto essere un'entità semplice e indivisibile, facilmente accessibile all'auto-indagine. In questo articolo assumerò un atteggiamento anticartesiano, partendo da due diverse prospettive. Da una parte, prenderò in considerazione studi clinici e di psicologia dello sviluppo che mostrano quanto fortemente le relazioni interpersonali modulino la qualità dell'accesso introspettivo. In questa parte farò riferimento soprattutto alla teoria della conoscenza di sé di Neisser e all'approccio costruttivista di Gergely e Watson. In secondo luogo mi confronterò con il paradigma della mente estesa, un modello filosofico recente che pare compatibile con l'idea che alcuni aspetti importanti del sé possano venire estesi al mondo fisico. Questo secondo punto acquisisce un'importanza particolare quando si consideri fino a che grado alcuni strumenti elettronici come i motori di ricerca di seconda generazione saranno diffusi nel futuro.

Parole chiave: Sé; Livelli di conosceza del sé; Innatismo; Costruttivismo; Mente estesa; Sé esteso.


Parole chiave


Self; Levels of Self-knowledge; Nativism; Constructivism; Extended Mind; Extended Self

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


BACH-Y-RITA, P., COLLINS, C.C., SAUNDERS, F., WHITE, B., SCADDEN, L. (1969), Vision Substitution by Tactile Image Projection. In: «Nature», n. 221, pp. 963-964.

BAHRICK, L.R., WATSON, J.S. (1985), Detection of Intermodal Proprioceptive-visual Contingency as a Potential Basis of Self-perception in Infancy. In: «Developmental Psychology», vol. XXI, n. 6, pp. 963-973.

BOWLBY, J. (1980), A Secure Base. Clinical Applications of Attachment Theory, Routledge, London.

CLARK, A. (2008), Supersizing the Mind, Oxford University Press, Oxford.

CLARK, A., CHALMERS, D. (1998), The Extended Mind. In: «Analysis», vol. LVIII, n. 1, pp. 7-19.

DAMASIO, A. (1999), The Feeling of What Happens, Harcourt Brace, New York.

DENNETT, D.C. (1991), Consciousness Explained, Little Brown and Co., Boston.

DESCARTES, R. (1641/1984), Meditation on First Philosophy. In: R. DESCARTES, The Philosophical Writings of Descartes, vol. II, edited by J. COTTINGHAM, R. STOOTHOFF, D.MURDOCH, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 9-62.

DI FRANCESCO, M. (2007), Extended Cognition and the Unity of Mind. Why We are not “Spread into the World”. In: M. MARRAFFA, M. DE CARO, F. FERRETTI (eds.), Cartographies of the Mind, Springer, Berlin, pp. 211-225.

GALLAGHER, S. (2013), The Socially Extended Mind. In: «Cognitive Systems Research», n. 25-26, pp. 4-12.

GERGELY, G., WATSON, J.S. (1996), The Social Biofeedback Model of Parent Affect Mirroring. In: «International Journal of Psycho-Analysis», vol. LXXVII, Pt. 6, pp. 1181-1212.

GERGELY, G., WATSON, J.S. (1999), Early Social-emotional Development: Contingency Perception and the Social Biofeedback Model. In: P. ROCHAT (ed.), Early Social Cognition, Erlbaum, Hillsdale (NJ), pp. 101-137.

GOPNIK, A., MELTZOFF, A.N. (1997), Words, Thoughts, and Theories, MIT Press, Cambridge (MA).

JAMES, W. (1890), The Principles of Psychology, vol. I, Harvard University Press, Harvard.

KLEINBERG, J. (1999), Authoritative Sources in a Hyperlinked Environment. In: «Journal of ACM», vol. XLVI, pp. 1-33.

LIOTTI, G. (2000), Disorganized Attachment Models of Borderline States, and Evolutionary Psychotherapy. In: P. GILBERT, K. BAILEY (eds.), Genes on the Couch: Explorations in Evolutionary Psychotherapy, Routledge, Hove, pp. 232-256.

LOCKE, J. (1690/1875), An Essay Concerning Human Understanding, Oxford University Press, Oxford.

MARCONI, D. (2007), Contro la mente estesa. In: «Sistemi Intelligenti», vol. XVII, n. 3, pp. 389-398.

MEAD, G.H. (1934), Mind, Self and Society from a Standpoint of a Social Behaviorist, Chicago University Press, Chicago.

MEINI, C. (2007), Giovani forme di conoscenza, Wikipedia. In: D. CORNO, U. CARDINALE (a cura di), Giovani oltre, Rubbettino, Soveria Mannelli, pp. 295-315.

MENARY, R. (ed.) (2010), The Extended Mind, MIT Press, Cambridge (MA).

NEISSER, U. (1988), Five Kinds of Self-knowledge. In: «Philosophical Psychology», vol. I, n. 1, pp. 35-59.

OBAYASHI, S., SUHARA, T., KAWABE, K., OKAUCHI, T., MAEDA, J., AKINE, Y., ONOE, H. (1998), Functional Brain Mapping of Monkey Tool Use. In: «Neuroimage», vol. XIV, n. 4, pp. 853-861.

SPERBER, D., WILSON, D. (1986), Relevance. Communication and Cognition, Blackwell, Oxford.

STERN, D.N. (1985), The Interpersonal World of the Infant, Basic Books, New York.

STERN, D.N. (2010), Forms of Vitality: Exploring Dynamic Experience in Psychology, the Arts, Psychotherapy, and Development, Oxford University Press, Oxford.

TREVARTHEN, C. (1979), The Self Born in Intersubjectivity: An Infant Communicating. In: U. NEISSER (ed.), The Perceived Self, Cambridge University Press, New York 1979, pp. 121-173.

VYGOTSKY, L.S. (1925/1979), Consciousness as a Problem in the Psychology of Behavior. In: «Soviet Psychology», vol. XVII, n. 4, pp. 3-35.

VYGOTSKY, L.S. (1934/1962), Thought and Language, MIT Press, Cambridge (MA).




DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2015.0026

Copyright (c) 2015 Cristina Meini

URLdella licenza: creativecommons.org/licenses/by/4.0

Rivista internazionale di Filosofia e Psicologia - ISSN: 2039-4667 (print) - E-ISSN: 2239-2629 (online)

Registrazione al Tribunale di Milano n. 634 del 26-11-2010 - Direttore Responsabile: Aurelia Delfino

Web provider Aruba spa - Loc. Palazzetto, 4 - 52011 Bibbiena (AR) - P.IVA 01573850516 - C.F. e R.I./AR 04552920482

Licenza Creative Commons
Dove non diversamente specificato, i contenuti di Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia sono distribuiti con Licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.