Broca and the General Language Faculty

Grazia Basile

Abstract


Abstract: In this paper, I examine the important impact of Paul Broca on our understanding of language. Broca not only discovered the brain area responsible for language production, but he also highlighted the importance of a general language faculty – as Ferdinand de Saussure would later do in his Course in General Linguistics – considered as a kind of semiotic faculty that enables us to establish a constant relationship between an idea and a sign, between an entity that is situated on the level of content and an entity that is situated on the level of expression. Saussure later emphasized that this faculty of associating something on the level of content with something on the level of expression is a natural tendency in every human being. In this paper we will argue – with reference to the socio-constructivist theory of meaning – that the “generality” to which Broca refers should be understood to be closely correlated with the “naturalness” intended by Saussure. In particular, general and natural should be considered together, taking into account the ways in which human beings who live within a linguistic community put into practice, from childhood, their ability to build a language and, conversely, what happens when, in cases of aphasia, patients - so to speak - “lose the words”. Both children who are acquiring their mother tongue and aphasic patients who fail to “find the words” behave in a holistic way, within forms of life, that is, shared situations in which their own life experiences, hab-its, knowledge, words and so on come to life.

Keywords: Language Acquisition; Aphasia; General Language Faculty; Generality/Naturalness; Repair Strategies.


Broca e la facoltà generale del linguaggio

Riassunto: Lo scopo di questo lavoro è di soffermarci sulla figura di Paul Broca, considerando non solo la sua importanza per aver scoperto l’area del cervello responsabile della produ-zione linguistica, ma, soprattutto, per aver sottolineato – cosa che farà poi esplicitamente Ferdinand de Saussure nel suo Corso di linguistica generale – l’importanza di una facoltà del linguaggio più generale che si caratterizza come una facoltà di tipo semiotico che consente di stabilire una relazione costante tra un’idea e un segno, tra un’entità che si colloca sul piano del contenuto e un’entità che si colloca sul piano dell’espressione. Saussure sottolinea che questa facoltà di associare qualcosa sul piano del contenuto a qualcosa sul piano dell’espressione è una tendenza del tutto naturale di ciascun essere umano. In questo saggio sosterremo – facendo riferimento a una teoria socio-costruttivista del significato – che la generalità di cui parla Broca va intesa in stretta correlazione con la naturalità di cui parla Saussure. In particolare, generale e naturale vanno considerati insieme, tenendo conto del modo in cui gli esseri umani che vivono all’interno di una comunità linguistica mettono in pratica, fin dalla loro più tenera infanzia, la loro capacità di costruire una lingua e, specularmente, di che cosa accade quando, nei casi di afasia, i pazienti – per così dire – “perdono le parole”. Sia i bambini che acquisiscono la lingua materna che i pazienti afasici che non riescono a “trovare le parole” procedono in maniera olistica, all’interno di forme di vita, di situazioni condivise in cui prendono vita le loro esperienze, le loro abitudini, i loro saperi, le loro parole, ecc.

Parole chiave: Acquisizione del linguaggio; Afasia; Facoltà generale del linguaggio; Generalità/Naturalezza; Strategie compensatorie.


Parole chiave


Language Acquisition; Aphasia; General Language Faculty; Generality/Naturalness; Repair Strategies.

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


AGLIOTI, S.M., FABBRO, F. (2006), Neurospicologia del linguaggio, Il Mulino, Bologna.

BASILE, G. (2012), La conquista delle parole. Per una storia naturale della denominazione, Carocci, Roma.

BOUILLAUD, J.B. (1825/1969), Recherches cliniques propres à démontrer que la perte de la parole correspond à la lésion des lobules antèrieurs du cerveau, et à confirmer l’opinion de M. Gall, sur le siège de l’organe du langage articulé. In: H. HECAEN, J. DUBOIS (éd.), La naissance de la neuropsychologie du langage (1825-1865). Textes et documents, Flammarion Éditeur, Paris, pp. 15-31.

BROCA, P. (1861/1994), Notes on the Site of the Faculty of Articulated Language Followed by an Observation of Aphemia. In: P. ELING (ed.), Reader in the History of Aphasia. From Gall to Geschwind, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia, pp. 41-49.

BROCA, P. (1865/1994), On the Site of the Faculty of Articulated Language. In: P. ELING (ed.) Reader in the History of Aphasia. From Gall to Geschwind, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia, pp. 56-58.

CACCIARI, C. (2011), Psicologia del linguaggio, il Mulino, Bologna, II ed.

DAMASIO, A.R. (1994), Descartes’ Error. Emotion, Reason, and the Human Brain, Penguin Books, London.

DE MAURO, T. (1994), Capire le parole, Laterza, Roma-Bari.

DE SAUSSURE, F. (1916/1966), Course in General Linguistics, edited by W. BASKINCON, McGraw-Hill Book Company, New York-Toronto-London.

FABOZZI, P. (a cura di) (1991), La parola impossibile. Modelli di afasia nel XIX secolo, Franco Angeli, Milano.

FEYEREISEN, P., VAN DER BORGHT, F., SERON, X. (1988), The Operativity Effect in Naming: A Re-Analysis. In: «Neuropsychologia», vol. XXVI, n. 3, pp. 401-415.

FREUD, S. (1891/1953), On Aphasia. A Critical Study, International Universities Press, New York.

GARDNER, H. (1974), The Shattered Mind. The Person after Brain Damage, Vintage Books Edition, New York.

GARGANI, D. (2012), Ontogenesi del significato, natura umana e realtà: per una teoria sociocostruttivista dello sviluppo linguistico e cognitivo, in: «RIFL. Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio», vol. VI, n. 2, pp. 88-103.

GOLDSTEIN, K., GELB, A. (1924/1971), Über Farbennamenamnesie. Nebst Bemerkungen über das Wesen der Amnestischen Aphasie überhaupt und die Beziehung zwischen Sprachen und dem Verhalten zur Umwelt. In: K. GOLDSTEIN, Selected Papers / Ausgewählte Schriften, edited by A. GURWITSCH, EL.M. GOLDSTEIN HAUDEK, W.E. HAUDEK, Martinus Nijhoff, The Hague, pp. 58-125.

GOODGLASS, H. (1993), Understanding Aphasia, Academic Press, New York.

GOODGLASS, H., KLEIN, B., CAREY, P., JONES, K. (1966), Specific Semantic Word Categories in Aphasia. In: «Cortex», vol. II, n. 1, pp. 74-89.

HUGHLINGS-JACKSON, J. (1879/1994), On Affections of Speech from Disease of the Brain. In: P. ELING (ed.), Reader in the History of Aphasia. From Gall to Geschwind, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia, pp. 145-167.

LECOURS, A.R., LHERMITTE, F. (1983), Clinical Forms of Aphasia. In: A.R. LECOURS et al. (eds.), Aphasiology, Baillière Tindall, London, pp. 76-108.

LIBBEN, G. (2001), Brain and Language. In: W. O’GRADY et al. (eds.), Contemporary Linguistics. An Introduction, Bedford/St. Martin’s, Boston-New York, pp. 513-535.

LURIJA, A.R. (1962/1966), Higher Cortical Functions in Man, Tavistock, London.

LURIJA, A.R. (1972/1987), The Man with a Shattered World. The History of a Brain Wound, Harvard University Press, Cambridge (MA).

MORABITO, C. (2004), La mente nel cervello. Un’introduzione storica alla neuropsicologia cognitiva, Laterza, Roma-Bari.

OBLER, L.K., GJERLOW, K. (1999), Language and the Brain, Cambridge University Press, Cambridge (MA).

PIAGET, J. (1970), Piaget’s Theory. In: P.H. MUSSEN (ed.), Carmichael’s Manual of Child Psychology, vol. I, Wiley, New York, pp. 703-730.

TROUSSEAU, A. (1868), Clinique médicale de l’Hôtel-Dieu de Paris,vol. II, Bailliere et fils, Paris III ed.

WARRINGTON, E.K. (1975), The Selective Impairment of Semantic Memory. In: «Journal of Experimental Psychology», vol. XXVII, n. 4, pp. 635-657.

WAXMAN, S. (2004), Everything Had a Name, and Each Name Gave Birth to a New Thought: Links between Early Word Learning and Conceptual Organization. In: D.G. HALL, S.R. WAXMAN (eds.), Weaving a Lexicon, The MIT Press, Cambridge (MA), pp. 295-335.

WERNICKE, C. (1874/1994), The Aphasia Symptom-Complex: A Psychological Study of an Anatomical Basis. In: P. ELING (ed.), Reader in the History of Aphasia. From Gall to Geschwind, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia, pp. 69-89.




DOI: https://doi.org/10.4453/rifp.2013.0015

Copyright (c) 2013 Grazia Basile

URLdella licenza: creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/it/deed.it

Rivista internazionale di Filosofia e Psicologia - ISSN: 2039-4667 (print) - E-ISSN: 2239-2629 (online)

Registrazione al Tribunale di Milano n. 634 del 26-11-2010 - Direttore Responsabile: Aurelia Delfino

Web provider Aruba spa - Loc. Palazzetto, 4 - 52011 Bibbiena (AR) - P.IVA 01573850516 - C.F. e R.I./AR 04552920482

Licenza Creative Commons
Dove non diversamente specificato, i contenuti di Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia sono distribuiti con Licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.